4 april ... dagje Monument Valley - Reisverslag uit Goulding, Verenigde Staten van Wim en Gerda - WaarBenJij.nu 4 april ... dagje Monument Valley - Reisverslag uit Goulding, Verenigde Staten van Wim en Gerda - WaarBenJij.nu

4 april ... dagje Monument Valley

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Wim en Gerda

05 April 2018 | Verenigde Staten, Goulding

Vandaag gaan we een dag niet rijden, tenminste niet met de camper ... Rustig ontbijten en wat aanklungelen, de guided tour voor vanmiddag bespreken, een stukje wandelen nabij de camping etc. Om 13.00 uur worden we gehaald met een grote fourwheeldrive om 2 1/2 uur door het gebied van Monument Valley te rijden (hobbelen) over onverharde rode paden. Overal stof. Met een personenauto kun je bepaalde paden nog berijden, maar dat zou Wim nooit gedaan hebben. Samen met 3 Amerikaanse vrienden, die elkaar 30 jaar niet gezien hadden en nu een paar dagen samen op stap waren, hebben we veel lol gehad. We hebben er maar een soort "Wild West" dag van gemaaakt. Veel westerns van John Ford zijn hier opgenomen, de redding voor Goulding, want in de crisisjaren 30 van de vorige eeuw was er aan het toerisme niets meer te verdienen. De heer Goulding, waar deze plek naar genoemd is, nam contact op met de filmindustrie in Hollywood en toen John Ford eenmaal zijn foto's van deze omgeving had gezien, was de zaak snel beklonken. De filmindustrie bracht hier veel geld naar toe. En tot op de dag van vandaag heeft deze omgeving daar veel profijt van, nu in de vorm van toerisme. We kennen allemaal wel de beelden uit de films toch? Zelf heb ik de hele dag "once upon a time in the west" met de muziek van Ennio Morricone in m'n hoofd gehad. We denderen met die open auto door dat bijzondere gebied, met allemaal op zich staande rotsen van zo'n 200 tot 400 meter hoogte. Heel apart. Ze hebben allemaal namen: the camel, the chicken, the three sisters, the bear and haze en nog veel meer. Op het John Ford Point stond een cowboy met z'n paard, waar je op mocht zitten, dus Wim heeft zich even de cowboy uit zijn jeugdverhalen gevoeld. Jammer dat ik geen foto's bijplaats.... dat uploaden duurt me veel te lang!! Verder daar uiteraard veel kraampjes met native arts, vooral sieraden en andere gifts. Ook bezochten we nog een femalehouse vanuit de hopistam. Natuurlijk nagebouwd, maar wel leuk om te zien hoe er garen gesponnen werd, geweven kleden worden gemaakt, en manden gevlochten. Commercieel uitgebuit ... tjaa... Het is de geschiedenis van hier. Wij hebben toch ook Orvelte en Barger Compas. Terug op de camping staat er eenzelfde Road Bear RV naast ons. Een echtpaar uit Arnhem, die tegelijk met ons in Chicago was gestart, maar we hadden elkaar niet gezien. Zij leveren hun camper volgende week in Las Vegas in. Even gezellig een biertje met elkaar gedronken en ervaringen uitgewisseld. Zij hadden een probleempje met de camper gehad met de boiler. Moesten dat in Denver laten vervangen ( een printplaatje) Laten we het afkloppen, maar wij hebben alleen nog maar een loszittend schroefje van de buitenspiegel ontdekt. En dat was zo zelf opgelost. Wat hadden we weer een mooie dag, helaas wel bewolkt, dus fris in die open auto, maar de belevenis was leuk. Een douche om het rode stof af te spoelen, koken, eten, camper poetsen ... hahaha... ik heb schoongemaakt ... goed he?
Morgen vertrekken we wer van deze mooie stek... richting het volgende park ... Arches.